Partnerzy serwisu:
Mobilność

Morskie Oko. Zostają zaprzęgi, ale będą też autobusy. Kompromis?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Morskie Oko. Zostają zaprzęgi, ale będą też autobusy. Kompromis?
fot. Andrzej Otrębski / Wikipedia
Już wkrótce turystów do Morskiego Oka będą woziły busy elektryczne. List intencyjny w tej sprawie podpisali 28 lutego 2025 r.: dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego, Starosta Tatrzański, Wójt Gminy Bukowina Tatrzańska i przedstawiciele Stowarzyszenia Przewoźników do Morskiego Oka z Gminy Bukowina Tatrzańska. W rozmowach uczestniczyła minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska. Dzisiaj też podpisano umowy na dofinansowanie budowy kanalizacji sanitarnej w Dolinie Filipka oraz aktualizacji planu ochrony Tatrzańskiego Parku Narodowego i obszaru Natura 2000.

Busy elektryczne pokonywać będą pełną trasę – od Palenicy Białczańskiej do Włosienicy. Na odcinku od Palenicy Białczańskiej do Wodogrzmotów Mickiewicza turyści będą mogli skorzystać również z tradycyjnego transportu z wykorzystaniem zaprzęgów konnych.

– To historyczny moment i długo wyczekiwane porozumienie – podkreśliła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska – Konie, pracujące dotychczas na trasie do Morskiego Oka będą pracowały lżej. Z dotychczasowego siedmiokilometrowego odcinka trasy zejdziemy do 2,5 kilometrów. Cieszę się i dziękuję wszystkim stronom, które dołożyły swoich starań, aby doszło do podpisania dzisiejszego listu intencyjnego. Zarówno stronie samorządowej, która dbała o lokalną społeczność, ale też miała zrozumienie dla oczekiwań społecznych, przedstawicielom Tatrzańskiego Parku Narodowego i grupie wozaków, która pracuje nad Morskim Okiem.

– Ustaliliśmy, że transport konny na trasie do Morskiego Oka będzie wykonywany wozami o nieco mniejszych gabarytach i na krótszej trasie. Przechodzimy z wykorzystania konia jako środka transportu do traktowania go jako atrakcji turystycznej – dodał dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego Szymon Ziobrowski.

Zgodnie z listem intencyjnym fiakrzy będą realizować przewozy kulturowe fasiągami (zaprzęgami konnymi) na najbardziej płaskim odcinku, od Palenicy Białczańskiej do Wodogrzmotów Mickiewicza. Pełną trasę, od Palenicy Białczańskiej do Włosienicy, turyści będą mogli pokonać korzystając z bezemisyjnego transportu elektrycznego. 

Już w tym sezonie turyści będą mieli wybór – będą mogli pójść do Morskiego Oka, skorzystać z transportu busami elektrycznymi lub podjechać do Wodogrzmotów Mickiewicza konnym zaprzęgiem. Udało nam się porozumieć w tej sprawie – powiedziała ministra klimatu i środowiska.

Zmiany w Tatrzańskim Parku Narodowym 

Podpisano umowy na dwie kluczowe inwestycje na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego: dofinansowanie budowy kanalizacji sanitarnej w Dolinie Filipka oraz aktualizacji planu ochrony Tatrzańskiego parku Narodowego i obszaru Natura 2000.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczą na te dwa kluczowe dla TPN projekty blisko 10 mln zł.

Blisko 6 mln zł dofinansowania pozwoli na:

  • budowę kanalizacji sanitarnej w Dolinie Filipka (na odcinku od wsi Małe Ciche do Wiktorówek),
  • likwidację zbiorników na ścieki i przenośnych toalet,
  • ograniczenie ruchu beczkowozów,
  • lepszą ochronę obszaru TPN przez wpływem człowieka,
  • poprawę komfortu turystów odwiedzających park.

Za prawie 4 mln zł dofinansowania zostanie zaktualizowany plan ochrony TPN i obszaru Natura 2000, co pomoże m.in.:

  • zweryfikować granice parku,
  • zweryfikować użytki gruntowe granic potoków,
  • dostosować ewidencję gruntów,
  • opracować projekt zaktualizowanego planu ochrony dla TPN i obszaru Natura 2000 zawartego w granicach parku.

Nowa kanalizacja o długości 4,9 km pozwoli na podłączenie istniejących obiektów do systemu odprowadzania ścieków, a prace nad projektem mają zakończyć się jeszcze w tym roku. Rejon Wiktorówek odwiedzają dziennie tysiące turystów, a dotychczasowe rozwiązania (przydomowe oczyszczalnie i zbiorniki na fekalia) niestety grożą zanieczyszczeniem środowiska.

Budowa kanalizacji w Dolinie Filipka jest częścią szerszego planu poprawy gospodarki ściekowej w Tatrach. W ostatnich latach podłączono do sieci kanalizacyjnej m.in. schronisko na Hali Kondratowej, a kolejne inwestycje obejmują inne strategiczne lokalizacje w parku.

W ramach budowy kanalizacji z Brzezin do Hali Gąsienicowej powstanie nie tylko system kanalizacyjny, ale również infrastruktura towarzysząca, obejmująca zasilanie średnim napięciem oraz kanalizację pod światłowód. W Dolinie Białki trwa proces uzyskiwania prawomocnego pozwolenia na budowę oczyszczalni ścieków na Łysej Polanie, a jeszcze przed wakacjami planowane jest pozwolenie na budowę kanalizacji prowadzącej do Wodogrzmotów Mickiewicza. To pierwszy etap prac, które w przyszłości pozwolą na budowę kanalizacji kierunku Morskiego Oka.

Dofinansowanie na ochronę przyrody

Drugi z podpisanych projektów obejmuje aktualizację planu ochrony TPN obejmującego zakres planu ochrony obszaru Natura 2000 PLC120001 Tatry.

W ramach przedsięwzięcia zweryfikowane zostaną m.in. granice parku, dostosowana ewidencja gruntów w odniesieniu do użytków gruntowych, przebiegu dróg i potoków. Projekt zakłada również poprawę oznaczenia granic oraz modernizację systemu zarządzania danymi przestrzennymi.

– Zweryfikowane dane dotyczące nieruchomości pozwolą skuteczniej planować działania związane z ochroną przyrody. Sprawne zarządzanie parkiem narodowym wymaga operowania aktualnymi i wiarygodnymi danymi dotyczącymi nieruchomości, na których wykonywane są zadania z zakresu ochrony przyrody. Rzetelne opracowania dotyczące działek pozwalają prowadzić skuteczny nadzór nad terenem chronionym i bardziej efektywnie planować działania ochronne – powiedział dyrektor Tatrzańskiego parku Narodowego Szymon Ziobrowski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Konie ciągnące tramwaj na wyspie Man zamęczane?

Komunikacja

Konie ciągnące tramwaj na wyspie Man zamęczane?

Jakub Dybalski 08 września 2017

Leo Express jedzie z Warszawy w słowackie Tatry i do Budapesztu

Komunikacja

Mrozy: Kolej konna w XXI wieku

Komunikacja

Mrozy: Kolej konna w XXI wieku

Kasper Fiszer 26 stycznia 2014

Zobacz również:

Konie ciągnące tramwaj na wyspie Man zamęczane?

Komunikacja

Konie ciągnące tramwaj na wyspie Man zamęczane?

Jakub Dybalski 08 września 2017

Leo Express jedzie z Warszawy w słowackie Tatry i do Budapesztu

Komunikacja

Mrozy: Kolej konna w XXI wieku

Komunikacja

Mrozy: Kolej konna w XXI wieku

Kasper Fiszer 26 stycznia 2014

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5